Ierland 2023

1 september 2023 - Zeewolde, Nederland

DAG 1: Op 23-08-2023 op Schiphol kennis gemaakt met Remco, onze reisleider, en naar Cork in Ierland gevlogen. Nadat we de koffers hebben opgepikt naar de bus en kennis maken met Bernard, onze Ierse chauffeur. Na een stadstour door Cork hebben we op eigen initiatief de stad bekeken en zijn daarna doorgereisd naar het havenplaatsje Cobh. Vanuit deze haven heeft de Titanic zijn laatste passagiers ingeladen alvorens te vertrekken voor zijn desastreuze reis. De kathedraal bezocht en op  het dorpsplein een Guinness gedronken. Daarna met de bus naar het hotel in Baile Bhuirne waar we drie nachten zullen blijven. Heerlijk met het hele gezelschap, 39 personen, gegeten in het hotel en 's avonds een lekker drankje genomen.

DAG 2: Na het ontbijt door een glooiend heuvellandschap naar Gaugane Barra, een bedevaartsoord, gereden en daar de ruïnes van een klooster en een kerkje bezocht aan een prachtig meer. Een kopje koffie genomen in Cronin's café en daarna weer in de bus. Na een mooie bustocht kwamen we aan bij de baai van Bantry waar we met zijn allen op de veerboot Harbor Queen II zijn gestapt en overgevaren naar Garinish Island. Onderweg hebben we nog zeehonden gezien en op het eiland heerlijk gewandeld en prachtige bomen en planten gezien. Vanaf een verdedigingstoren een mooie video gemaakt van de omgeving en daarna weer terug naar de boot. Met de bus door naar het kleurrijke plaatsje Kenmare en een stadswandeling gemaakt. Midden in de drukke winkelstraat een terrasje opgezocht en in de zon heerlijk zitten genieten van een drankje. Daarna terug naar het hotel om te dineren en 's avonds naar een spetterend optreden van Celtic Steps geweest. In ons gezelschap was een gezin met twee dochters en de moeder, Willemijn, beoefend als hobby ook Celtic Steps en heeft voor ons nog een demo gegeven. Moe maar voldaan terug naar het hotel.

DAG 3: De ring of Kerry gereden, een indrukwekkende route over het schiereiland Iveragh met prachtige vergezichten over bergen, dalen, klippen en de altijd bruisende Atlantische Oceaan. Onderweg gestopt voor een demonstratie van een schapenherder met zijn twee honden. Prachtig om te zien hoe gedreven de honden de opdrachten vervulden. We zijn gestopt bij Ladies View met prachtig uitzicht op Killarney Lakes. Daarna doorgereden naar Killarney waar we met paard en wagen door het National Park zijn gereden en een bezoek hebben gebracht aan Ross Castle. De hele dag had het weer meegezeten maar hier werden we overvallen door een regenbui. Hardlopend terug naar de bus en richting hotel. Na een heerlijk diner nog lekker zitten napraten aan de bar en daarna de kamer opgezocht.

DAG 4: Vandaag naar een nieuw hotel dus voor het ontbijt de koffers inpakken en na het ontbijt alles in de bus en op weg. Via Limerick zijn we naar Bunratty Castle & Folk park gereden en hebben daar de dag doorgebracht met een bezoek aan het prachtige kasteel, het park met boerderijen, winkeltjes, lunchroom, een school en een kerk en nog veel meer. Na een drankje genuttigd te hebben bij het beroemde café Durty Nelly zijn we in de bus gestapt om naar ons nieuwe hotel te Ennis te gaan waar we twee nachten hebben geslapen. In het hotel aangekomen de koffers uitgepakt, iets gedronken en gedineerd. Na een gezellige avond het mandje opgezocht om bij te tanken voor de volgende dag.

DAG 5: Vroeg op staan om voor de drukte bij de Cliffs of Moher te zijn. Om 09:00 uur kwamen we daar aan en er was nog geen bus op de parkeerplaats aanwezig. Door de dichte mist en miezerregen was er buiten weinig te zien dus eerst maar het experience centrum ingegaan. Om 10:30 begon het een beetje op te klaren en hebben we wat foto's geschoten. Daarna met de bus naar The Burren gegaan, een heel apart landschap van kalksteen, het lijkt wel of je op een andere wereld terecht ben gekomen. De lunch hebben we genuttigd in Lisdoonvarna, de matchmaking town van Ierland. De lunch was uitstekend en buiten waren vele motorrijders bijeengekomen om met elkaar feest te vieren. Dit was prachtig om te zien en met pijn in ons hart moesten we weer verder om met de boot de Atlantische Oceaan op te gaan om de Cliffs of Moher vanaf het water te bezichtigen. Ik had geen last maar een paar mensen kwamen groen van de boot af. Na de boottocht nog een prachtige rit terug naar ons hotel.

DAG 6: Vandaag naar het Connemara National Park, een mooi ruig gebied aan de westkust van Ierland. Eerst gaan we op bezoek bij Martin, een boer die zijn boerderij nu gebruikt om toeristen rond te leiden. Na een bakkie koffie gedronken te hebben in zijn café, zijn we in een oude omgebouwde tramwagon gestapt en getrokken door de tractor naar boven gereden. Martin heeft ons hele mooie verhalen verteld en het turfsteken gedemonstreerd. In een kleine boerderij met open haard waarin turf werd gestookt hebben we nog meer genoten van de verhalen van Martin en op een gegeven moment kwam zelfs de eigen gestookte drank Poitin (60% alcohol) op tafel. Tijdens de terugrit heeft een van de dames bij Martin op de tractor gezeten en, hoewel Martin meer oog had voor de dame dan voor het hobbelige pad, zijn we veilig beneden gekomen. In de middag naar Kylemore Abbey gereden, een prachtig kasteel en een mooi aangelegde ommuurde tuin. We hebben daar prachtige foto's geschoten en waren van plan om bij het restaurant een biertje te halen. Helaas hadden ze alleen maar 0,0% en heb ik het biertje uitgesteld tot in het hotel.

DAG 7: Weer de koffers pakken om naar ons laatste hotel te gaan. Eerst naar Calway, een grote havenstad aan de westkust van Ierland met een kathedraal, een museum en heel gezellig centrum waar we een twee uur hebben doorgebracht. De volgende stop was Athlone, een stadje met een kasteel, de oudste kroeg van Ierland waar het zo verschrikkelijk druk was dat wij een andere pub hebben opgezocht en daar een lekker biertje hebben gedronken. Nog even een snelle blik geworpen in het plaatselijke kerkje en daarna op weg naar ons modern hotel in de buitenwijken van Dublin. Het diner was heerlijk en daarna zijn we met een grote groep (18 personen) op zoek gegaan naar een pub met Ierse muziek. We kwamen terecht in The Dragon Inn, helaas geen live Ierse muziek maar de eigenaar heeft wel via YouTube Ierse muziek opgezet en werd het toch nog gezellig.

DAG 8: Alles ingepakt voor de terugreis, ontbeten en een stadstour met de bus gemaakt door Dublin. Daarna hebben we te voet met Remco door Dublin gelopen en hebben een groepsfoto gemaakt voor de Temple Bar. Na de stadswandeling hadden we 3 uur om Dublin te verkennen. Wij zijn naar het universiteitsterrein gegaan en hebben daar heerlijk rond gestruind en mooie foto's gemaakt. Op de weg naar de vluchthaven van Dublin hebben we Bernard en Remco bedankt en de enveloppes overhandigd die de dag daarvoor in de bus rond waren geweest. Op het vliegveld moesten we wachten want de gates waren hermetisch afgesloten. Na een 20 minuten gingen de glazen wanden open en konden we plaats nemen bij de gate. Halverwege het boarden moesten we switchen van gate en dus in een ander vliegtuig stappen. Van de passagiers die al in het eerste vliegtuig zaten begrepen we dat het andere vliegtuig veel groter en luxer was. Jammer, maar het vliegtuig waar we uiteindelijk mee terug gingen naar Schiphol was luxe genoeg. Ondanks de 15 minuten vertraging kwamen we nog 10 minuten eerder dan gepland aan op Schiphol, zeker voor de wind gehad.

We kijken terug op een prachtige vakantie met een hele goede chauffeur, een bevlogen reisleider en een heel gezellig reisgezelschap.

1. Jan Niekamp:
    3 september 2023
    Fantastisch verslag Nico.
  2. Paul Singerling:
    3 september 2023
    Wat een mooi en gedetailleerd verslag.